Informatii utile:

Despartirea de o persoana inseamna multa durere sufleteasca dar si multa birocratie pentru actele necesare declararii decesului.

Pentru simplificare procedurilor necesare actelor pentru deces, cereti serviciul de Decontare CNPAS

Pentru a ridica personal documentele de la primarie, va sunt necesare urmatoarele acte:

  • 1. certificatul constatator al decedatului;
  • 2. buletinul sau cartea de identitate a persoanei decedate;
  • 3. certificatul de nastere al persoanei decedate;
  • 4. livretul militar, in cazul in care persoana decedata este de sex masculin.

Certificatul de constatare al decesului

Certificatul se elibereaza dupa 24 de ore de la constatarea decesului. Daca decesul a avut loc din cauze violente, constatarea decesului se va face de catre o echipa operativa de la Institutul Medico-Legal.

Certificatul de deces se obtine, in baza actelor mentionate mai sus, de la Primaria in raza careia s-a petrecut decesul.

In situatia decesului, ajutorul de deces se acorda o singura data unei persoane care prezinta dovada ca a acoperit cheltuielile generate de deces.

Persoana care are dreptul sa ridice ajutorul de deces poate fi: parintele, sotul/sotia supravietutor/supravietuitoare, curatorul, tutorele, copilul sau, in lipsa acestora, orice alta persoana care prezinta acte care sa ateste ca a suportat cheltuielile ocazionate de deces.

Începând cu data de 1 ianuarie 2024, conform prevederilor art.20 din Legea nr.422/2023 a bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2024, cuantumul ajutorului de deces prevăzut de Legea nr. 263/2010, cu modificările şi completările ulterioare, este următorul:

  • în cazul decesului asiguratului sau pensionarului: 7.567 lei;
  • în cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului: 3.784 lei.

Acte necesare pentru solicitarea ajutorului de deces:

  • 1.) Certificat de deces, original si copie
  • 2.) Act de stare civila al solicitantului care ateste relatia de rudenie cu defunctul sau, dupa caz, certificat de mostenitor
  • 3.) Act de identitate al soliciantului, in original si copie
  • 4.) Talonul de pensie al defunctului
  • 5.) Documente care sa ateste ca au fost acoperite cheltuielile ocazionate de deces.
  • 6.) Formular tipizat pentru acest tip de solicitare, de la casa de pensii

In ideea de a va oferi o gama completa de servicii funerare, va punem la dispozitie o serie de informatii utile privind decesul in strainatate. Daca un membru al familiei sau o ruda a dumneavoastra, cetatean roman, a decedat in alta tara, este bine sa stiti urmatoarele:

Decesul trebuie inregistrat la autoritatile locale din tara respectiva;

Decesul poate fi inregistrat si la ambasada sau consulatul Romaniei din tara respectiva (nu este obligatoriu);

Daca ambasada sau consulatul Romaniei sunt notificate despre deces de autoritatile locale, acestea informeaza Ministerul Administratiei si Internelor din Romania, care va anunta familia despre decesul cetateanului roman;

Inregistrarea decesului la ambasada sau consulatul Romaniei permite eliberarea de catre ambasada sau consulat a unui certificat de deces romanesc;

Atentie: eliberarea certificatului de deces romanesc se poate face numai pe baza certificatului de deces eliberat initial de autoritatile locale din tara respectiva si pe baza altor documente prevazute de legislatia romana;

Daca inregistrarea decesului nu s-a facut la ambasada sau consulat, atunci certificatul de deces romanesc va fi eliberat in tara, de autoritatile romane, pe baza certificatului de deces strain si a altor documente prevazute de legislatia romana;

Daca decesul a fost cauzat de o actiune violenta, atunci solicitati interventia autoritatilor locale de politie pentru investigarea cazului; efectuarea investigatiilor poate intarzia procedura de transport funerar international a corpului neinsufletit;

Daca ati aflat despre deces in timpul in care va aflati in Romania, notificati in scris Directia Relatii Consulare a MAE, la numarul de fax: (021) 319-6869.